Jeg har drømt om, at få en markbro her i mange år. Nu har jeg den, og det er den bedste investering, jeg nogen sinde har lavet
Vores kunde Jens Nygaard har halveret hans transportudgifter efter hans seneste og bedste investering. Jens brugte meget tid på transport mellem hans ejendomme da de blev delt af Madam Å og et stykke jord som ikke var hans – det gav en lang omvej.
En drøm af en markbro, blev til virkelighed
Da Jens sidste år erhvervede jorden mellem to af hans ejendomme, stod han med matrikler på begge sider af åen og det måtte give en mulighed for at forbinde de to matrikler. Og sådan blev det. Et samarbejde med COWI på tegninger og beregninger gav Ringkøbing-Skjern kommune en tilladelse efter 4 uger. Og bedst af alt, besparelsen ville Jens kunne se med det samme når broen var færdig og den ville tjente sig selv hjem på syv år.
Landbrugsavisen har skrevet om Jens’ investering i en markbro vi byggede for ham, der sparede ham over 100.000 kr. årligt:
https://landbrugsavisen.dk/ny-bro-er-jens-bedste-investering-tjener-sig-selv-hjem-p%C3%A5-under-syv-%C3%A5r
Simpel men kompliceret markbro
Ved første øjekast kan broen se meget simpel ud, men når den har til formål at tjene en landmand skal den kunne holde til den store belastning de store maskiner giver. Over hvis den skal holde mange år, var det vigtigt at den blev gennemtænkt.
På hver side af åen er der støbt fire meter dybe huller, der er fyldt med beton og armering. De bærer et fundament som de tre brodæk elementer er fikseret på. Elementerne er støbt i Holstebro og siden hen løftet på plads på fundamentet. Hvert element er 1,7 meter bredt, 11 meter langt og 0,5 meter tykt og vejer 25 ton. Sammenlagt vejer broen, der har et spænd på 10 meter, 75 ton og har en bæreevne på akseltryk på 15 ton.
Broen har et helt simpelt udtryk og bygget til at Jens kan benytte den hver dag og sparer en masse kørsel.
Læs mere om vores mange løsninger indenfor broer: https://kajbech.dk/kompetencer/bro-beton/broer/